Follow Me Here~~

About Me

My photo
Selayang, Selangor, Malaysia
Assalamualaikum wbt.. Salam ukhwah.. We just have one life..so,live your life happily just like what u want it to be.. Believe in Allah..Have FAITH! May ALLAH bless us! ^^

Sunday, 30 October 2011

aku inginkan yang seperti dia...

bismillahirrahmanirrahim...
assalamualaikum...

Ya Allah...sesungguhnya KAU mengerti apa yang aku rasakan dikala ini...
tidak perlu ku luahkan dengan panjang lebar kerana Engkau lebih mengetahui lebih dari diriku...
masakan tidak Ya Alah..diriku ini kepunyaan MU...
seluruh anggota tubuhku ini adalah hak milik MU Ya Rabbi...

sungguh..aku inginkan dia...
untuk membimbing diriku ini Ya Tuhanku...
tetapi siapalah aku untuk berada disampingnya...
sungguh aku tidak layak untuk manusia seperti dia...
jatuh hatiku pada dia yang melabuhkan cintanya padaMU...
jatuh hatiku pada dia yang hatinya tertaut padaMU..
jatuh hatiku pada dia yang merindui syahid dijalanMU..

akan tetapi Ya Muhaimin...
jagalah hatiku agar tidak berpaling dari hatiMU...
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMU...
jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi..
hanya padaMU..

apakah layak aku...?
jauh disudut hati aku..
aku tahu jawapannya ada pada diriku..
pantaskah tidak aku untuknya bergantung pada diriku sendiri...
sudah cukup solehahkah aku?
sudah kah aku meninggalkan semua dosa-dosa ku dahulu...
nah...jawapannya terbentang luas dihadapan mataku...
jawapan apa lagi yang ku mahukan...

namun Ya Allah...
bantulah aku..
kuatkan lah aku..
tegarkan lah aku...
dalam menjalani hari-hariku...

aku lemah Ya Allah...sungguh aku lemah...
pintaku Ya Allah..
agar KAU jadikan aku sesolehah mungkin untuk aku pantas berdiri di sebelahnya...
KAU hilangkanlah perasaan ini sebentar sebagaimana yang telah Engkau lakukan selama beberapa bulan ini...
dan KAU kembalikanlah ia kembali kepadaku apabila waktunya sudah tiba jika dia memang untukku...

KAU hilangkanlah mereka dari segenap sudut pandangan mataku Ya Rabb...
dan KAU kembalikanlah antara mereka di suatu hari nanti...

Amin Ya Rabbal 'Alamin....




~pintaku Ya Muhaimin~


Saturday, 29 October 2011

kenapa pelangi ???

bismillahirrahmanirrahim...
assalamualaikum...

ramai orang tanya aku..kenapa nickname ngn blog tittle PELANGI ???
hehe...aku hanya mampu tertawa...
serius ku katakan...aku sangat sukakan pelangi...
pelangi itu indah kan...?
pelangi itu cantik kan...?
tetapi..seindah dan secantik mana pun pelangi..
tidak ramai yang sedar akan kewujudannya dikala siang datang bertandang...
tidak ramai yang peka akan keadaannya...
hanya orang-orang yang peka akan keadaan sahaja yang akan menyedari akan kewujudan pelangi...

tapi..walau ape pun..pelangi akan tetap ada selepas turunnya hujan yang mencurah..
untuk mewarnakan kembali hari-hari manusia...
betapa indahnya peribadi sang pelangi...
walaupun tiada yang mengendahkan..tetapi tetap menghiburkan...

aku juga mahu menjadi seperti pelangi...
sentiasa ada disisi keluarga dan teman..
untuk menghiburkan dikala bosan...
untuk menggembirakan dikala sedih...
untuk memujuk dikala merajuk...
untuk mendengar dikala bercerita..
untuk dimarah dikala amarah..
untuk menemani dikala keseorangan...
untuk dibenci dikala kegeraman...
untuk disayangi...dirindui...dan dicintai...oleh kamu... ;)

aku....mahu menjadi semua itu..untuk KAMU...
Ibuku..Ayahku..keluargaku..temanku..dan juga buat kamu yang sedang membaca...

ketahuilah bahawa aku sangat menyayangi kamu tidak kira apa jua yang kamu telah lakukan kepadaku..
kerana aku mahu menjadi pelangi mu !


~SANG GURU BERNAMA PELANGI~
~tika pelangi menyapa~
~pandanglah~
~lihatlah~
~dakilah~
~hingga ke hujung~
~dan jangan berduka pabila~
~pelangi sirna disergah mentari~
~ia memang begitu~
~sementara dan pura-pura~
~berguru dengan pelangi~
~merahnya berani~
~kuning harga diri~
~hijau berdikari~
~biru,indigo dan ungu~
~cinta , kasih dan sayang~
~jingga memancar peribadi~
~semuanya tak kalah~
~dengan hitam yang salah~
~asal tahu melongsor pulang~


~PESAN CINTA DARI PELANGI~
~cinta adalah kekuatan untuk memberi~
~sebagaimana doa Rasulullah pada usiran Thaif~
~sebagaimana hangatnya mentari pada setiap pagi~
~sebagaimana belai kasih ibunda pada buah hati~
~sebagaimana pesan pelangi : ~
~hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya~
~bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya~

~indahnya pelangi~
;)

Friday, 28 October 2011

gila !!!

bismillahirrahmanirrahim...

assalamualaikum...

hah..apo kono eh jang ngn entry bru den nih...
adessss....susah kan kalau hati kita da mula syg kan seseorang tu..
mcm2 masalah dtg..
cemburu..
resah..
rindu..
curiga..
haih...mcm2...

aku pon mcm tu..
tp aku rasa aku lg parah kot...
sbb ape?????
sbb ak ni senang suka org..tu la masalahnya..
adehhh..hati ni lah kan..
x mau dgr ckp tuan langsung...

hmmm...

hati..ooohhhh..hatiii...
bila kau mahu tenang bersama PENCIPTA mu?
bila kau mahu tenang bersama PEMILIK nyawamu?

hati !

mengapalah engkau ini selalu saja minta diubati?
mengapa tidak tangan..?
mengapa tidak kaki..?
mengapa tidak mata..?
mengapa hati....?

hati....
kuatlah kamu !
tegarkanlah kamu !
tegaskanlah kamu !
usah berlembut pada mereka lagi !

carilah..penawar hati....



Thursday, 27 October 2011

aku kene tagged !!! ;)

bismillahirrahmanirrahim~~

assalamualaikum...
haishhh..ape kebenda la pulak tag2 ni kan..haha..tp bila da kene tag ni..mula2 rasa malas giler nk buat..tp dah kawan sendiri suruh kan..hehehe...kita pun buat kan je la utk dia~hehe..hurm..tag2 ni bnda nya soalan je sbenanya..maksudnya..kalau korg kne tag..korg kne jwb soalan2 yg diberi...maksudnya disini..org yg ak tagg nnty kne la jwb soalan2 aku ni~ hehe..tag2 ni ade rules jugak tau...ouhhhhh..mengalahkan rules jalan raya pulak dia~~hahah..ni hah rules nya..sila BACA !



The Rules -



  • You must post these rules.

  • Each person must post 11 things about themselves in their journal.

  • Answer the questions the tagger set for you in their post. And create eleven questions for the people you tagged to answer.

  • You have to choose 11 people to tag and link them on the post.

  • Go to their page and tell them you have tagged HIM/HER.

  • No tag back!

  • No stuff in the tagging section about " YOU ARE TAGGED IF YOU ARE READING THIS" YOU LEGITIMATELY (a.k.a REALLY, TRUST WITH ALL HONESTY) have tagged 11 people.




  • >>11 things about me<<
    ~suka menulis kalau ade idea and mood~
    ~sangat pentingkan persahabatan~
    ~x suka kalau org merajuk/sedih/gaduh pasal aku..suka happy2 je~
    ~suka berangan...sangat suka !~
    ~suka dgr lagu~
    ~suka hangout ngn kengkawan~
    ~x leh tdo kalau xde toto~
    ~suka baca novel..Hlovate especially~
    ~suka mkn coklat~
    ~berazam utk menjadi doktor gigi~
    ~sangat sensitif..kuat majuk gak la..hehe~

    soalan yg perlu aku jawab....;)

    1- Apa kamu rasa apabila kamu kehilangan ibubapa?

    #ans : x dpt nk bayangkan..mesti rasa sedih yg teramat sangat...rasa nk runtuh je dunia ni..gelap dah hidup..huhuhuh,,mmg x terkata la~sedih !

    2- Apa kamu nak dalam hidup kamu sebenar ?


    #ans : hmm..kebahagiaan dunia dan akhirat-amin..suami yg soleh-insyaAllah..nk gembirakan mama n abah..insyaAllah..

    3- Kalau kamu rasa down apa kamu lakukan?

    #ans : dgr lgu..baca artikel..baca buku Hlovate...baca al-Quran..solat..

    4- Apa pandangan kamu apabila seseorang wanita menutup aurat tapi bahagian dada terdedah?#ada orang suruh tanya,hihi

    #ans : hehe..rasa pelik..tp..nk wat cmner..dy x dpt hidayah lg kot..kita doakan la dy..insyaAllah~ 

    5- Bagaimanakah kamu hendak dekatkan diri kepada yang ESA ?

    #ans : solat..baca love letter Dia..zikir..insyaAllah~

    6- Apa maksud Cinta pada kekasih ?

    #ans : satu perasaan yg seronok..rasa disayangi dan menyayangi..rasa dihargai dan mengahargai..rasa dilengkapi dan melengkapi..rasa terisi di hati..tetapi..hati2..kerana..cinta insani boleh mengecewakan kita..

    7- Apa maksud Cinta kepada yang ESA ?

    #ans : satu perasaan yang berbeza dr cinta kpd kekasih..rasa lega..rasa tenang..rasa rindu..rasa segala2 nya..dan yg paling penting..Allah x kan pernah biarkan kita keseorangan ! <3<3<3

    8- Dimanakah kamu akan cari kata-kata mutiara atau semangat untuk menguatkan diri kamu lagi?

    #ans : al-quran..lagu..buku Hlovate..iluvislam...fb...mana2 pun boleh... ;)

    9- Apa pendapat kamu dunia masa kini ?

    #ans : sudah hampir dengan kiamat..;(

    10- Apa pendapat kamu dengan blog saya ini (^^)

    #ans : comeyl ! boleh tmbh ilmu dan pengalaman~~ ;)

    11- Apabila bersedih siapa orang pertama kamu akan cari dan kenapa?

    #sape2 yg terlintas di fikiran...bergantung pada masalah~~~ ;)

    done ! ;)

    soalan aku lak...hah..hamekk ni jawab...

    1)makanan yg paling best korang penah makan?

    2)lagu paling best korg pnah dgr?

    3)kwn paing gila korg pnah jmpe?

    4)benda paling korg benci nak ingat?

    5)benda paling sedih korg pnah alami?

    6)hadiah ape paling best korg pnah dapat?

    7)cter ape yg paling korg x leh lupa?

    8)suami cmne korg nak..hahah?

    9)mne tmpat yg paling korg nk pegi?

    10)ape yg korg impikan dlm idop ni?

    11)kalau ada jodoh korg nk kawin ngn sape? heheheheh...

    sape nk jawab..jawab la..hehe..

    Friday, 21 October 2011

    untuk KAU~~ =)

    bismillahirrahmanirrahim...

    assalamualaikum...

    untuk KAU yang sedang membaca..
    terima kasih..
    atas segalanya..
    dari dulu.
    hingga sekarang..

    KAU menjadi sumber inspirasi..
    untuk aku berpegang teguh pada perjuanganku ini..
    sungguh.
    aku cemburu melihat dikau..yang boleh kukatakan mempunyai segala-galanya..
    keluarga?
    harta benda?
    kasih sayang?
    kepandaian?
    katakan sahaja..

    heehee..kadang-kadangku tergelak mendengar orang memanggil KAU dengan gelaran 'budak empat rata'
    siapa yang tidak mahu gelaran itu..
    tahniah ku ucapkan~
    pastinya ibu ayahmu berbangga denganmu..
    benar..
    di saat orang memanggilmu sebegitu..aku cemburu !
    teringin untuk menjadi sepertimu...

    tetapi..mana mungkin ku tahu...
    di sebalik kebahagiaanmu ini..ada penderitaan yang kau tanggung..
    ada kesedihan yang kau pendam..
    ku harap agar kau tabah menghadapinya..

    wahai sahabatku...
    doakan aku juga..untuk berjaya sepertimu kelak..
    doakan aku agar tercapai cita-citaku itu..
    doakan agar kita sama-sama berjaya di dunia dan di akhirat sana..

    kenangan kita sejak dari dulu hingga kini tidak akan ku lupa..
    insyaAllah..
    sekali lagi..
    terima kasih wahai sahabat kerana sudi menjadi sahabatku..
    sungguh aku menyayangimu kerana Allah..
    Tuhanku..dan Tuhanmu..

    *credit to : Mohd Fathullah bin Ahmad Shahrom*

    Wednesday, 19 October 2011

    indahnya angan-angan yang menjadi kenyataan~~~

    bismillahirrahmanirrahim...
    assalamualaikum...
    entry kali ni bagi aku mcm mimpi yang aku sangat berharap akan menjadi kenyataan...
    lihat sajalah tajuknya..
    hehee..

    seronok kan kalau apa yang kita impikan akan menjadi kenyataan dalam hidup kita?
    haih...
    apa yang korang sedang angankan sekarang ek?
    angan-angan aku indah sangat~~hehe
    terbuai-buai di alam mimpi..
    boleh ke ianya menjadi kenyataan?

    ingin menjadi doktor gigi dan mempunyai seseorang yang menyokong apa sahaja yang aku lakukan...
    *selagi ianya tidak bercanggah dengan syariat Islam pastinya ! *
    bolehkah aku terus terusan bermimpi di siang hari sebegini?
    haih..
    perasaan sebegini hanya membuatkan aku nyata lebih bersemangat untuk belajar dan menggapai cita-citaku...
    tetapi bukankah ianya bagus untuk diriku?
    perasaan sebegini juga membuatkan aku terasa ingin cepat membesar..dan mengalami perkara-perkara yang pernah aku katakan aku takut untuk menghadapinya..
    hihi..
    pernah kukatakan kepada 'dia'..
    aku takut untuk membesar..
    takut untuk dilamar..
    takut untuk dirisik..
    takut untuk dipinang..
    takut untuk berkahwin..
    sehingga aku mengatakan yang aku tidak mahu membesar...

    salahkah jika aku berangan-angan?
    angan-angan yang aku rasakan dapat memberikan aku semangat jika tiada siapa disampingku untuk mengatakan bahawa aku juga boleh melakukannya..

    ah ! aku jadi teringat kepada seseorang yang sentiasa menguatkan semangatku..
    dia sentiasa mengatakan yang aku juga pandai dan boleh melakukan apa yang dia sedang lakukan..
    asalkan saja aku ada semangat juangku..
    apa saja yang tidak boleh ku capai?


    sahabat..
    terima kasih aku ucapkan..
    disaat aku terasa aku tidak punyai apa-apa..
    kau datang memberikan aku segunung semangat..
    supaya aku betah berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah denganmu..
    doa dan harapanku..
    semoga kau sihat di sana..
    semoga Allah merahmati persahabatan kita..
    semoga engkau berjaya di sana..

    terima kasih sahabat~~~

    buat sahabatku semua~~~
    KAU terutamanya~~
    =)

    Tuesday, 18 October 2011

    petua menjadi pelajar cemerlang menurut Al-Quran~~~


    bismillahirrahmanirrahim...
    Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?
    Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.
    01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
    "Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]
    Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.
    02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
    "iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]
    Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.
    03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.
    "dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]
    Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan. 
    Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
    Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.
    Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.
    04.Prihatin sesama kita
    "dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]
    Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.
    05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
    "dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]
    Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.
    Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.
    06.Jujur, amanah
    " dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]
    Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
    Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."
    07.Tepati waktu
    "dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]
    Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
    Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.
    " Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]
    " ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]
    "Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201

    "Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]


    mengapa tidak percaya sebelum berjaya?


    bismillahirrahmanirrahim...
    Sekali sekala, perasaan untuk mengubah diri muncul di celah-celah lamunan. Rasa ingin berubah sama ada daripada segi mental seperti memajukan diri di dalam bidang akademik, membuatkan kita berasa ingin masuk kolej semula. Inspirasi untuk berubah daripada segi material seperti ingin memperoleh kenaikan pangkat atau pendapatan tinggi juga akan menjadikan kita lebih rajin bekerja. Begitu juga, bila keinginan untuk berubah daripada segi spiritual muncul, kita menyimpan iltizam agar diri kita bertukar daripada seseorang yang pemarah kepada seseorang yang penyabar.
    Mungkin kita pernah menemui Albert, kawan sekolah yang kita gelar si kepala samseng dahulu, rupa-rupanya sudah menjadi jutawan. Atau terpandang Azman yang dahulunya kaki ponteng di sekolah, kini muncul sebagai seorang motivator di kaca TV. Ataupun, Ee Mei, yang dikenali begitu pemalu di sekolah kini sudah menjadi seorang ahli politik yang begitu petah berucap di Parlimen.
    Kejayaan-kejayaan sebilangan daripada mereka di sekeliling kita ini kadangkalanya tidak terjangkau oleh pemikiran kita. Bila mengingati diri mereka yang dahulunya kita kenal sebagai jahat, culas mahupun pemalu, kita tidak menyangka mereka telah berubah menjadi lebih baik, rajin mahupun petah.
    Apabila kita merenung ke dalam diri, kita mungkin terasa mengapakah mereka yang toya di zaman persekolahan dahulu kini sudah menyerlah lebih hebat daripada kita sendiri. Mereka yang di zaman persekolahan dahulu menyanjung atau menghormati kita kerana lebih handal daripada mereka, kini telah mendahului kita dalam maraton kehidupan.
    Ke manakah langkah yang hendak dibawa dan selaju manakah larian hendak dicuba bila melihat teman-teman sudah jauh lebih hebat daripada kita? Yang pasti, kita tahu yang kita lebih handal daripada mereka dahulu, tetapi mengapa kini sebaliknya? Roda kehidupan yang berputar mengajar kita apa itu realiti. Justeru, bagaimanakah kita boleh mengutip kekuatan-kekuatan diri yang tercicir di sepanjang lorong kehidupan?
    Sebelum memulakan langkah, kita harus menyedari bahawa selama ini kita hanya percayakan sesuatu apabila telah berjaya menggapainya. Sikap inilah yang menjadikan kita terhenti-henti meranduk arus kehidupan. Ibarat berundur setapak setiap kali menapak dua langkah ke hadapan. Puncanya ialah kerana kita tidak percaya sebelum berjaya mencapai sesuatu.
    Di zaman persekolahan dahulu, kita berasa alangkah sukarnya untuk lulus PMR kerana terpaksa menghafal matapelajaran untuk tiga tahun iaitu daripada Tingkatan Satu hingga Tingkatan Tiga. Kebolehan mengasah pensel dengan pengorek pun harus diketepikan kerana kita perlu belajar mengasah pensel menggunakan pisau agar lorekan di kotak-kotak jawapan objektif dapat dilakukan dengan kemas. Akhirnya kita melangkah ke dewan peperiksaan dengan seribu kegusaran.
    Namun, setelah keputusan PMR diumumkan, kita yang tidak begitu rajin, dapat juga kelulusan yang baik, setanding dengan teman-teman lain. Ketika itu, baru kita percaya yang rupa-rupanya kita sepandai rakan-rakan sekelas. Menjelang peperiksaan SPM pun, minda kita memahat perasaan bahawa peperiksaan SPM itu sukar. Namun setelah keputusan peperiksaan diumumkan, kita berjaya juga. Untuk kali kedua di dalam hidup, kita percaya setelah berjaya.
    Merentasi kehidupan, kita lalui pelbagai kejayaan yang lain. Mendapat ijazah di universiti, kemudian berkasih dan akhirnya melangkah ke jinjang pelamin adalah di antara kejayaan hidup yang dilalui bagai mimpi. Kita hanya tersedar bahawa ia benar-benar terjadi hanya setelah kita berjaya mengharunginya.
    Bagi kaum wanita, kemampuan mengandung dan melahirkan anak adalah sesuatu yang sukar dipercayai sehinggalah suara bayi sendiri nyaring mengetuk ke gegendang telinga. Bagi kaum lelaki, kejayaan menjadi ayah hanya dimengerti setelah melihat senyuman si kecil.
    Jelas sekali, sikap percaya setelah berjaya, sudah kita lalui berkali-kali dalam kehidupan. Apabila kita melalui pola ini secara berkali-kali, mengapa tidak kita ubah pola pemikiran untuk cuba percaya sebelum berjaya? Samada kejayaan itu berbentuk material, emosional mahupun spiritual, sedarilah, seandainya berjuta-juta insan yang lain telah lalui apa yang kita bakal harungi, hampir mustahil kita pula yang akan gagal.
    Ada perbezaan di antara mereka yang percaya setelah berjaya atau mereka yang percaya sebelum berjaya. Yang pertama hanya melahirkan manusia tidak apa-apa. Yang kedua melahirkan manusia yang apa-apa.

    jom renovate hati !

    bismillahirrahmanirrahim...

    assalamualaikum..
    hmm..hati terasa sedih pulak malam2 ni..




    manusia..
    hatinya lembut..apatah lagi perempuan...
    tidak mahu dikatakan ingin menunjuk nunjuk dgn blog yg ada..
    sekadar berkongsi ilmu..salahkah?
    tidak ku paparkan bagi yang tidak sudi membacanya..
    tidak juga ku paparkan untuk membangga bangga..
    sekadar untuk mengumpul sumber pahala di alam sana..salahkah?

    benar..
    hati manusia yang pelbagai kehendaknya..tidak mungkin dapat dipuaskan satu persatu...
    tapi mungkin antara yang berjuta itu mampu kupuaskan satu..
    walau satu...
    cukuplah bagiku...
    kerana dapatku membantu..
    kerana aku pun begitu...
    mencari ubat hatiku dengan mencari ayat-ayat yang boleh dijadikan penguat jiwa..
    walaupun ketenangan itu hanya sebentar..

    maafkan aku jika berpena seperti orang yang tidak waras..
    kerana ini adalah rasa hatiku...
    kata hatiku...
    yang tidak ku tahu seberapa ramai yang memahami...

    cukuplah hanya Allah mengetahui dan memahami isi hatiku...

    jangan tangisi apa yang bukan milikmu~~

    bismillahirrahmanirrahim...

    Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu dan majlis-majlis zikir yang akan memberikan ketenteraman jiwa.

    Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai dan kenyataan yang tidak sesuai dengan harapan.
    Hidup ini ibarat belantara. Tempat kita mengejar pelbagai keinginan dan impian. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak serta mempunyai keinginan. Tetapi bukan semua yang kita inginkan dapat dicapai. Sesungguhnya tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi. Banyak orang yang tidak sedar bahawa hidup ini tidak punya satu hukum: harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain.
    Betapa banyak orang yang berjaya tetapi lupa bahawa hakikatnya semua itu pemberian Allah sehingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenangnya. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan betul. Padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita. Padahal hakikat kegagalan adalah tidak terengkuhnya apa yang memang bukan hak kita.
    Apa yang memang menjadi milik kita di dunia, samada rezeki, jawatan atau kedudukan, pasti Allah akan berikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, kita tidak akan mampu miliki; walaupun ia nyaris menghampiri kita atau meskipun kita bermati-matian berusaha mendapatkannya.
    "Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (Surah Al-Hadid: 22-23)
    Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!