Follow Me Here~~

Life Quotes, Life Quotes Images, Life Sayings

About Me

My photo
Selayang, Selangor, Malaysia
Assalamualaikum wbt.. Salam ukhwah.. We just have one life..so,live your life happily just like what u want it to be.. Believe in Allah..Have FAITH! May ALLAH bless us! ^^

Monday 17 October 2011

jangan terlalu bangga menyandang gelaran dekan~~~

bismillahirrahmanirrahim...

Teh yang masih berwap panas itu saya hirup sedikit. Berita di televisyen saya lihat dengan pandangan kosong. Mungkin otak ligat memahami maksud tersirat di hati emak.

"Mak jumpa Firdaus dekat kedai tadi, tengok keretanya jenama dari oversea, baru lagi. Katanya dia buat business sekarang, dulu kerja dekat Tanjung Malim." Ujar emak saya.
"Mak rasa kejayaan yang sebenar apa dia?" Saya bertanya pula kepada emak.
Emak diam. Berfikir mungkin dengan soalan saya.
"Kita ni selalu pandang kejayaan material je, kereta besar, rumah besar, jawatan hebat. Tapi kejayaan yang sebenarnya ialah apabila kita berjaya jadi insan yang beragama, itu kejayaan maknawi. Mana yang mak nak? Anak berjaya rumah besar, kaya tapi malas solat, tak hormat ibu bapa, cucu pula tak reti solat semua atau mak nak anak yang ada rumah biasa, tak mewah macam kita sekarang tapi isi rumahnya beragama?" Saya bersoal lagi.
"Ish, mestilah mak nak yang hormat mak ayah, beragama semua. Tak nak anak yang kaya rupa tu."
"Nah, mak sendiri dah tahu pilihan mak apa dia, tapi orang masih memandang yang rupa dari isi."
Mak diam lagi. Pandangannya mungkin tembus ke televisyen.
Ini adalah pemikiran masyarakat yang saya rata-rata berfikiran sedemikian rupa. Mengukur kejayaan dari harta dan kekayaan yang diperolehi. Entah, saya sendiri tidak tahu di mana silapnya. Jika ada anak yang punya akhlak baik, beragama walau kurang berjaya dalam akademik, tidak pula mahu dipandang dan dikatakan berjaya.
Jika ditanya kepada saya, apakah erti kejayaan yang sebenar?
Maka wajib bagi saya menjawab bahawa kejayaan itu adalah apabila kita mampu menjadi manusia rabbani, yang beragama. Apabila kita merasakan segala perbuatan itu bermatlamatkan Allah, maka automatik segala suis akan dihidupkan untuk memacu diri mencapai kejayaan dari pelbagai sudut dunia dan akhirat.
Sahabat sekalian,
Mungkin bagi pelajar, masih berada di 'mood' mendapat keputusan peperiksaan, ada yang gembira tidak terkata, kecewa tidak terhingga, tersenyum puas, atau memandang bersahaja.
Tidak terkecuali juga saya. Alhamdulillah, diberi kecemerlangan tidak disangka. Namun dalam pada masa yang sama, saya takut andai ujian ini membuatkan saya jauh dari Allah malah mengundang pula kemurkaan-Nya. Maka saya bermuhasabah.
Saya mahu membawa anda bermuhasabah bersama. Ayuh kita, buat para penerima anugerah dekan ini pesanan khusus untuk anda.
Sering saya melihat dan mendengar cerita dari rakan-rakan. Berbaur nada tidak puas hati, cemburu atau apa- apa sahaja.
"Harap je dapat anugerah dekan, tapi meniru juga, bawa toyol masa test."
Mungkin anda juga pernah mendengarnya, bahkan mungkin juga sebenarnya itu adalah diri anda!
Inilah yang saya katakan, kejayaan yang bukan maknawi. Kita berjaya tapi kita tidak mampu menjadi orang beragama.
Kita berjaya tapi kita masih lagi sombong dengan Allah.
Malas untuk solat, tidak menutup aurat dengan sempurna, mulut masih tidak reti dijaga, pentingkan diri sendiri, dengan ibu bapa tidak pula kita hormat dan meninggi diri, masih lagi meniru dan banyak lagi.
Ini cuma sebahagian sahaja.
Muhasabah sahabat.
Muhasabah para pemegang dekan sekalian.
Ini bukan artikel bernada cemburu! Tetapi ini peringatan untuk diri saya dan anda.
Jika diri masih tidak sedar, maka awaslah bahawa hati anda sudah mula ada penyakit.
Berdoalah wahai diri, mintalah kepada Allah agar kejayaan atau kegagalan yang diperolehi ini mampu membawa kita dekat dengan Allah, mampu memberikan kita tenaga untuk menjadi penegak kalimah Allah.
Jalan Allah untuk mentarbiyah hambanya cukup cantik dan sempurna.
" Kak Suhana, tiba-tiba mahu kata-kata motivasi untuk diri ini, rasa down sikit dengan result exam."
Saya mendapat kiriman di facebook.
" Adikku, tika kau lemah, jadikan Allah sebagai tempat untuk meluah rasa. Tika kau goyah, kau perlu kuat kerana kau pembawa Agama.Tika kau rebah, kau harus tabah kerana kau mujahidah muda. Ingat, kegagalan adalah kejayaan yang ditangguhkan, jangan berputus asa! Sesungguhnya orang yang berputus asa itu jauh dari rahmat Allah SWT. Sungguh Allah memberi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu."
Saya membalas kiriman tersebut.
"Alhamdulillah, terima kasih Kak Suhana atas kata motivasi, bermakna sangat buat saya. Hampir saya terlupa bahawa Allah beri ni ada sebabnya, kena tampal lubang-lubang usaha yang bocor."
Sungguh, kegagalan itu adalah kejayaan yang tertangguh. Gagal hari ini, maka ada kejayaan besar yang menanti.
Berjaya atau gagal, kembalilah kepada Allah setiap saat dan detik, kerana Dialah Yang Maha Mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi.

No comments:

Post a Comment